Til hovedinnhold

Lyst å bli med på noe gøy? Sjekk ut førerutviklingskurs på Rudskogen 27-28 Mai. Les mer

Rudskogen 2019 - Praktisk informasjon

Pakk opp motorsykkelen og bli med oss på tur!

Terje Solbakken Trafikkskole AS holder førerutviklingskurs på Rudskogen 27. og 28. mai 2019.

Bestill billetter

45 av 70 plasser bestilt

Terje.Solbakken Trafikkskole vil ønske dere velkommen til et førerutviklingskurs for deg som vil ha det kjekt samtidig som du blir en bedre motorsykkelfører. Vi har Rudskogen motorsenter til vår disposisjon i to dager. Rudskogen er en av Nord-Europas mest spektakulære baner. Det som gjør Rudskogen unik er at banen har stor høydeforskjell i motsetning til andre baner. Rudskogen byr på kurver og bakker vi kjenner igjen fra landeveien. Fra Østlandets åpne store svinger, til Vestlandets trange blinde kurver. Dette gir oss en perfekt arena til å drive førerutvikling.

Med oss på laget har vi en rekke meget dyktige instruktører med bred erfaring fra RoadRacing og motorsykkelopplæring. Dette slik at du kan være sikker på å få den beste oppfølging på kurset. Felles for oss alle er at vi brenner for motorsykkelkjøring og bred erfaring fra instruktørrollen på førerutviklingskurs. Vi har og med oss instruktører som pr i dag konkurrerer i NM. Her er det instruktører som kan møte alle deltakeres ønsker i forbindelse med egen utvikling.

Skal du kjøre sykkel frem og tilbake? Bli med oss på felleskjøring!

Kjøreturen til banen som nesten ligger i Sverige er på herlige 9 timer. Vi reiser i fra Åsane/Trafikkskolen/Yamaha – søndag kl 08.30 og ender opp i Sarpsborg ca kl 19.00 På vei tilbake stopper vi innom Pers Hotell på Gol for middag og overnatting. Overnatting og mat må vi dekke selv.

Vi ender opp i Bergen onsdag ettermiddag etter 4 herlige dager med mc kjøring.

Med på turen/ samkjøringen deltar flere av våre mc-lærere. Det vil derfor være mulighet for veiledning i sporvalg og presis kjøreteknikk på landevei, dette er frivillig og selvfølgelig gratis. Du vil få mail senere med påmelding til fellesturen.

Overnatting

For overnatting i Sarpsborg vil vi anbefale Quality hotell Sarpsborg. Oppgi bookingkode 8126 ved bestilling for rabatt. Hotellet ligger rett ved siden av E6 og snaue 20 min fra Rudskogen. Tidligere erfaringer sier oss at dette hotellet blir brukt av de fleste deltakerne.

Dette gir oss muligheten til litt sosialt og hygge etter endt dag på banen. Førermøtet vil bli holdt på Quality hotellet søndag kveld kl 21. Dette er obligatorisk for alle deltakere. De som ikke har mulighet til å være med på dette møtet får mulighet på mandags morgen oppe på banen. Merk at dette kan gå ut over kjøretiden på banen.

Det vil i god tid i forkant av kurset bli invitert til informasjonsmøte. Der vil vi ha mulighet til å støy-teste sykkelen du skal benytte på kurset. Dette må gjennomføres og loggføres før vi kan kjøre på bane. Har du mulighet til å gjøre dette før avreise til kurset er det flott. Informasjon om tid og sted kommer senere.

Program

Søndag 26. mai

Tidspunkt Aktivitet
08.30 Oppmøte Roald's Kro (Åsamyrane 76) for de som skal være med på felleskjøring.
09.00 Avreise. Det vil bli lagt opp til pauser og lunsj underveis. Vi kjører fra Åsane til Voss, Flåm, Hol-Aurland, Gol, Hønefoss, Oslo og til Sarpsborg
19.30 Ankomst Sarpsborg ca kl 19.30
21.00 Førermøte. Her vil det bli gitt praktisk informasjon rundt baneregler og opplegget vi skal igjennom de to neste dagene.

Mandag 27. mai

Tidspunkt Aktivitet
07.00
  • Oppmøte Rudskogen Motorsenter for støy-testing.
  • Kun for deltakere som ikke har gjennomført dette i forbindelse med informasjonsmøte.
07.30

Oppmøte Rudskogen Motorsenter for alle deltakere. Oppdeling i grupper basert på erfaring.

  • Gruppe 1 – Første gang på bane og noen ganger på bane
  • Gruppe 2 – Kjørt en del på bane
  • Gruppe 3 – Erfaring fra banekjøring

Første dag blir det lagt opp til konkrete øvelser ute på banen frem til ca kl 10/11. Deltakerne blir delt i 2 grupper.

  • En gruppe ute på banen og
  • Den andre gruppen får input i pit på sittestilling, forankring, blikkbruk osv. Dette er meget nyttig kunnskap vi kan dra nytte av når vi skal ut å jobbe ute på banen.

Etter øvelsene blir det kjøring med instruktør ute på banen.

  • Vi kjører 20 minutters pass.
  • Vi legger opp til at det skal være +/- fem deltakere pr. instruktør.

Ved kjøring med instruktør er det vanlig at instruktøren ligger først de første passene på banen. Deltakerne veksler mellom å ligge bak instruktøren. Dette slik at vi skal lære banen og hvilke spor vi kan og bør ta gjennom svingene. Det er lagt opp til samtaler med instruktørene deres etter endt pass.

Etter dette vil en deltaker ligge foran instruktør for å få feedback på sporvalg, bremsepunkt osv. Deltakerne veksler etter hver runde slik at alle får ligge med instruktør bak seg.

Etterhvert vil de deltakerne som ikke har kjørt på rudskogen bli bedre kjent med banen, og det er ingenting i veien for at man kjører utpå uten instruktør for å jobbe på egenhånd.

Etter lunsj åpner vi opp for å dele opp i to grupper om vi ser at dette er hensiktsmessig. Dette slik at dere skal få mest mulig kjøretid.

19.00 Banen stenger

Tirsdag 28. mai

Tidspunkt Aktivitet
07.30 Oppmøte Rudskogen motorsenter
08.00
  • Kjøring på bane i grupper.
  • På bakgrunn av erfaringer etter lunsj på torsdag vil det bli bestemt om vi kjører 3x20 min eller 2x30 min.
14.00 Banen stenger
14.30 Avreise for felleskjøring tilbake til Bergen med stopp og overnatting på gol. 260 km.

Forsikring

De fleste forsikringsselskap godkjenner kjøring på bane når det er førerutviklingskurs gjennomført hos en trafikkskole. Hver enkelt mc fører må undersøke med sitt forsikringsselskap.

Kan vi hjelpe deg? Chat her!