Verdien av en god trafikklærer
Hva kjennetegner egentlig en god trafikklærer? For å få til et godt samarbeid mellom lærer og elev er kjemi, tålmodighet og tillit viktige stikkord.
En dyktig trafikklærer er det første steget på veien mot å gjøre opplæringen til en trygg og positiv opplevelse for deg som elev.
– Som trafikklærer er jeg tett på mange ulike mennesker i løpet av en vanlig arbeidsdag. Noen er unge, andre er litt eldre og noen er midt i mellom. Det krever at jeg må omstille meg og tilpasse opplæringen til den enkelte, forteller Kine Christensen.
Mange er redd for å gjøre feil
Med over ti års erfaring har Kine lang fartstid som trafikklærer. Det kommer godt med når hun skal møte ulike elever og håndtere situasjoner som kan oppstå på en god måte.
– Jeg har for eksempel en del elever som sliter med angst. Enten det er snakk om sosial angst eller panikklidelse, ser jeg at mange er redde for å gjøre feil. Når noen er så engstelig at det hindrer dem fra å prøve, er det viktig å jobbe med tryggheten og sørge for at bilen blir et positivt sted å oppholde seg.
Å være engstelig for å kjøre bil er utbredt blant flere, særlig hos yngre elever. Men bilkjøring er som det meste annet i livet som skal læres for første gang: det må prøves og feiles litt før ferdighetene sitter skikkelig.
– Jeg husker særlig godt en elev jeg hadde. Da hun strøk for tredje gang var hun langt nede og i ferd med å miste motet. Heldigvis ga hun det en sjanse til, og gleden hun viste da hun omsider sto på fjerde forsøk, er vanskelig å beskrive. Det var likevel enkelt å forstå hvor mye det betydde for selvfølelsen, sier Kine.
Trygghet og samarbeid
Som trafikklærere flest lar Kine seg sjelden stresse bak rattet. Likevel ble hun flere erfaringer rikere da hun fikk prøve seg som elev igjen.
– Jeg er ganske rolig av natur og blir sjelden stresset, men jeg har nok måtte lære meg å bli mer tålmodig med årene. Da jeg tok motorsykkellappen i 2019 fikk jeg selv erfare hvordan det var å være elev igjen. Og selv om jeg leser trafikkbildet godt, var det mye som var vanskelig, særlig i starten. Å manøvrere et nytt kjøretøy, få tilbakemeldinger og jobbe med å føle seg trygg, var en ny erfaring som jeg nå tar med meg inn i rollen som trafikklærer.
Hos T. Solbakken er trygghet og samarbeid viktige fokusområder. Det innebærer blant annet at trafikklærer og elev utgjør et team som sammen skal nå et felles mål. Noen ganger er målstreken nær, mens andre ganger kan den være lengre unna. Det viktigste er å tilpasse prosessen etter eget tempo.
– Jeg forsøker tidlig å etablere en god relasjon til elevene mine. Å finne felles interesser og samtaleemner som engasjerer, er ofte en god strategi. Da er det ofte enklere å slappe av og finne flyten i kjøringen. Vi tilbringer tross alt ganske mange timer sammen i bilen, så det er viktig å ha godt humør underveis, avslutter Kine.
Vil du ta kjøretimer med Kine eller en av våre andre dyktige trafikklærere? Vi hjelper deg gjerne på veien mot førerkortet.